Manualne skrzynie biegów pomimo swojej stosunkowo prostej konstrukcji i niezawodności są podatne na różnego rodzaju awarie. Zwykle wynikają one z naturalnej eksploatacji, aczkolwiek niektóre problemy są skutkiem nieprawidłowego użytkowania pojazdu. W tym wpisie przedstawimy najczęściej występujące usterki przekładni obsługiwanych w sposób ręczny. Odpowiemy również na pytania, kiedy warto przeprowadzać regenerację skrzyń biegów manualnych, gdy dojdzie do ich uszkodzenia i jak wygląda naprawa. Zapraszamy do czytania.

Czego dotyczą główne usterki manualnych skrzyni biegów i jakie są ich objawy?

W manualnych mechanizmach zmiany biegów najczęściej dochodzi do uszkodzenia łożysk, synchronizatorów, kół zębatych czy wybieraka. Niekiedy awarie dotyczą również popychaczy lub linek. Jak rozpoznać te problemy? Zwykle objawiają się one charakterystycznymi dźwiękami (np. szumem, wyciem, terkotaniem) podczas jazdy i w trakcie zmiany biegów. O zepsuciu się poszczególnych elementów świadczyć mogą także trudności przy wrzucaniu przełożeń lub ich wypadanie. Niezależnie od tego, z jakimi symptomami się spotkałeś, konieczne jest odwiedzenie warsztatu w celu regeneracji skrzyni biegów manualnej.

Uszkodzenie synchronizatorów

Jednym z głównych elementów manualnych skrzyń biegów są synchronizatory. Ich podstawowym zadaniem jest płynne i precyzyjne dopasowanie prędkości obrotowych różnych części przekładni podczas zmiany biegów. Dzięki temu nie dochodzi do niekontrolowanych ruchów kół zębatych. Typowym objawem zużycia synchronizatorów lub ich uszkodzenia są problemy ze zmianą przełożeń oraz hałas przy próbie wrzucenia biegu. W niektórych przypadkach awaria ta uniemożliwia wbicie konkretnych biegów. Usterki synchronizatorów nie zawsze wynikają z ich mechanicznego uszkodzenia. Zdarzają się sytuacje, że przyczyną kłopotu jest nieprawidłowe użytkowanie mechanizmu zmiany przełożeń. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy wrzucamy biegi zbyt gwałtownie i nieprecyzyjnie.

Problemy z łożyskami

Kluczową rolę w zapewnieniu płynnej pracy i długiej żywotności w manualnych skrzyniach biegów odgrywają łożyska. Jednak ze względu na trudne warunki pracy elementy te narażone są na zużycie i uszkodzenia, które mogą doprowadzić do innych problemów z przekładnią. Typowym objawem awarii łożysk jest charakterystyczny hałas dobiegający z okolic skrzyni. Może się on nasilać w trakcie jazdy na konkretnym biegu lub w określonym zakresie prędkości. Inną oznaką świadczącą o problemach z łożyskami są wibracje odczuwalne na drążku zmiany przełożeń. Regularne sprawdzanie stanu łożysk pozwoli uniknąć poważniejszych awarii, które wymagałyby naprawy lub regeneracji skrzyni biegów manualnej.

Zużycie wybieraka biegów

Zadaniem wybieraka biegów jest przesuwanie odpowiednich widełek, co umożliwia zmianę przełożeń. Jeśli dojdzie do uszkodzenia tego elementów, wówczas kierowca może napotkać trudności z precyzyjnym wrzucaniem biegów. Inne symptomy awarii wybieraka to nadmierna sztywność drążka zmiany przełożeń oraz zacinanie się wspomnianej części. Zwykle prowadzi to do braku możliwości wbicia biegu. Wybierak najczęściej psuje się w wyniku naturalnej eksploatacji, jednak niekiedy problemy pojawiają się na skutek nieprawidłowej techniki zmiany bieg lub braku odpowiedniego smarowania.

Co w przypadku uszkodzenia skrzyni biegów?

Jeśli dojdzie do awarii przekładni, właściciele pojazdów mają do wyboru kupno nowej części, zakup elementu używanego lub regenerację skrzyni biegów manualnej. Ostatnie rozwiązanie należy do najczęściej wybieranych, ponieważ wiąże się to z niższymi kosztami w porównaniu do pozostałych możliwości. Naprawę przekładni zwykle przeprowadza się w przypadku starszych pojazdów, gdzie wymiana na nową część się nie opłaca. Regeneracja skrzyni biegów manualnej obejmuje demontaż elementów i ich dokładne wyczyszczenie. Następnie sprawdza się stan techniczny wszystkich części. Jeśli nie nadają się one do dalszego użytku, wówczas zastępowane są one nowymi. W trakcie naprawy wymienia się też uszczelnienia i olej. Potem wszystkie elementy ponownie się składa i testuje.