Samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów są coraz chętniej wybierane przez kierowców w naszym kraju, ponieważ gwarantują wygodę podczas jazdy. Podróżując autem z takim mechanizmem, nie musisz zajmować się ręczną zmianą przełożeń, co zapewnia komfort w trakcie długich tras lub jeździe po mieście. Jednak by móc cieszyć się niezawodnością pracy automatycznej skrzyni biegów, ważne jest właściwe dbanie o nią. Z tego artykułu dowiesz się, co należy robić, aby uniknąć awarii wspomnianego mechanizmu.

Nie zmieniaj trybów automatycznej skrzyni biegów w trakcie jazdy

Chcesz, aby automatyczny mechanizm zmiany przełożeń znajdujący się w Twoim aucie pracował jak najdłużej bez konieczności naprawy? Jeśli tak, to powinieneś pamiętać o tym, by podczas jazdy nie zmieniać trybów. Zmiana pozycji przekładni na „D”, „R”, „N” lub „P” wymaga wcześniejszego zatrzymania pojazdu. W innym przypadku może dojść do skrócenia żywotności zaworów sterujących przepływem oleju albo awarii kół zębatych. Naprawa takich usterek jest bardzo kosztowna.

Unikaj dynamicznej jazdy bezpośrednio po uruchomieniu silnika

Samochody z automatyczną skrzynią biegów muszą się rozgrzać po uruchomieniu silnika, zanim możliwa będzie dynamiczna jazda. To oznacza, że w trakcie pokonywania kilku pierwszych kilometrów trasy odradza się mocniejszych przyspieszeń. Jest to istotne ze względu na to, że konkretne elementy automatycznego mechanizmu zmiany biegów do prawidłowej pracy potrzebują odpowiedniej temperatury oleju. Szczególnie zimą warto poświęcić trochę czasu na rozgrzanie się wszystkich części pojazdu przed dynamiczną jazdą.

Regularnie wymieniaj olej w skrzyni automatycznej

Jeśli zależy Ci na przedłużeniu żywotności automatycznej skrzyni biegów, nie powinieneś ograniczać się jedynie do stosowania odpowiednich nawyków jazdy. Równie istotne jest serwisowanie pojazdu. Najważniejszą czynnością jest regularna wymiana oleju. Jak często należy ją przeprowadzać? To zależy od zaleceń producenta, aczkolwiek wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów zazwyczaj dokonuje się po przejechaniu 30 – 60 tysięcy kilometrów. Jeśli o tym zapomnisz, możesz doprowadzić do:

  • szarpania podczas zmiany biegów,
  • opóźnionej zmiany przełożeń,
  • braku możliwości płynnego przyspieszania w trakcie zmiany biegów,
  • zbyt wysokiej temperatury oleju i niewłaściwego chłodzenia elementów skrzyni.

Z upływem czasu olej przekładniowy traci swoje właściwości, a to oznacza, że nie chłodzi we właściwy sposób komponentów automatycznej skrzyni biegów. Oprócz tego wyeksploatowany płyn gorzej smaruje elementy, co może doprowadzić do poważnych usterek, których naprawa dużo kosztuje.

Jak postępować w przypadku awarii samochodu z automatem?

Podczas podróży auto wyposażone w automatyczną skrzynię biegów uległo awarii i niemożliwa jest dalsza jazda? Przede wszystkim nie powinieneś go holować. Większość producentów nie przewiduje takiej możliwości, ponieważ istnieje zbyt duże ryzyko uszkodzenia tego elementu. Podczas holowania wewnętrzne przekładnie skrzyni automatycznej przez cały czas będą się obracać, mimo braku smarowania i chłodzenia ze względu na niedziałający silnik. Właśnie ze względu na to może dojść do zepsucia się mechanizmu. W związku z tym w sytuacji, gdy niemożliwe jest kontynuowanie jazdy, jedynym słusznym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług lawety.

Dbanie o automatyczną skrzynię biegów – podsumowanie

Właściwa eksploatacja oraz regularne serwisowanie automatycznej skrzyni biegów pozwolą uniknąć kosztownych w naprawie usterek. Kupując samochód wyposażony w tego typu mechanizm zmiany przełożeń, pamiętaj, aby nie zmieniać trybów podczas jazdy, unikać gwałtownych przyspieszeń od razu po uruchomieniu silnika i nie holować auta, gdy niemożliwe jest kontynuowanie podróży. Nie zapominaj również o cyklicznej wymianie oleju przekładniowego.