Kierowcy coraz chętniej kupują samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, ponieważ zapewnia ona większy komfort w trakcie jazdy, szczególnie w miastach. Jednak element ten nie jest niezniszczalny i czasami dochodzi do jego uszkodzenia. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są przyczyny szarpania automatycznej skrzyni biegów i w jaki sposób temu zapobiegać. Zapraszamy do czytania i życzymy przyjemnej lektury.
Najczęstsze przyczyny szarpania skrzyni automatycznej
Jazda autem z automatyczną skrzynią biegów oznacza znacznie większy komfort niż podróżowanie samochodem z przekładnią manualną, ponieważ nie ma konieczności ręcznej zmiany biegów. Jednak ten element również ulega awariom. O jego uszkodzeniu mogą świadczyć np. falowanie obrotów, gorsze osiągi silnika, metaliczne odgłosy, wyczuwalny zapach spalenizny czy brak biegu wstecznego. Jednym z najczęstszych objawów awarii przekładni jest szarpanie skrzyni automatycznej. Problem ten zwykle spowodowany jest zużyciem lub uszkodzeniem sprzęgła hydrokinetycznego albo innych komponentów. Naprawa automatycznej skrzyni biegów konieczna może być również wtedy, gdy nie był w niej wymieniany olej, pojawiły się kłopoty z układem sterowania lub dochodzi do ślizgania się wewnętrznych sprzęgieł.
Problemy z olejem
Szarpanie przy ruszaniu z 1 biegu, a także podczas zmiany pozostałych przełożeń często świadczy o problemach z olejem w skrzyniach automatycznych. Taki stan rzeczy ma miejsce, gdy poziom cieczy roboczej jest zbyt niski. Wówczas elementy przekładni nie są wystarczająco smarowane i chłodzone, co prowadzi do ich uszkodzenia. Naprawa skrzyni biegów przeprowadzana w celu wyeliminowania szarpania w trakcie jazdy może być też spowodowana brakiem regularnej wymiany oleju lub jego zanieczyszczeniem. Z upływem czasu pojawiają się w nim drobinki metalu i zużytych okładzin sprzęgieł. Prowadzą one do zatkania przepływu kanalików płyty układu sterowania, czego efektem jest szarpanie skrzyni podczas jazdy.
Uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne
Szarpanie skrzyni automatycznej może być spowodowane uszkodzeniem sprzęgła hydrokinetycznego, czyli konwertera momentu obrotowego. Element ten, znajdujący się między silnikiem a skrzynią biegów, zastępuje tradycyjne sprzęgło cierne i składa się z pompy, turbiny oraz statora. W momencie uruchomienia auta, konwerter wypełnia się olejem hydraulicznym, który jest kluczowy w przekazywaniu mocy. Zużyta ciecz robocza może prowadzić do szarpania przekładni, a czasami do wibracji silnika. Naprawa skrzyni automatycznych w takim przypadku może obejmować wymianę oleju oraz regenerację lub wymianę uszkodzonych części sprzęgła hydrokinetycznego, a także innych elementów skrzyni biegów, jeśli to konieczne.
Zużycie sprzęgła
Automatyczna skrzynia biegów może szarpać, jeśli doszło do zużycia się sprzęgieł wewnętrznych. Gdy cierny materiał tarczek zostanie wyeksploatowany, może to prowadzić do poślizgu, co objawia się mocnym drżeniem podczas zmiany biegów. Usterka ta wpływa na ogólną wydajność przekładni, dlatego nie można jej bagatelizować. Naprawa automatycznej skrzyni biegów z taką awarią polega na usunięciu zużytych elementów sprzęgła i zastąpieniu ich nowymi częściami. Czasem przeprowadza się też wymianę oleju i czyści się płytę układu sterowania. Jeżeli to nie pomoże, niezbędny może okazać się generalny remont całej przekładni, aczkolwiek takie działanie podejmowane jest tylko w skrajnych przypadkach.
Jak zapobiegać szarpaniu skrzyni automatycznej?
Aby zapobiec szarpaniu automatycznej skrzyni biegów, konieczne jest kontrolowanie poziomu oleju oraz jego regularna wymiana. Dlaczego to takie istotne? Przede wszystkim ze względu na to, że płyn do przekładni tego typu odpowiada za smarowanie każdej części, a dodatkowo odprowadza nadmiar ciepła. Dzięki temu całość działa płynnie, a ryzyko pojawienia się usterek jest mniejsze. Gdy oleju jest zbyt mało lub stracił on swoje właściwości, może dojść do przegrzania skrzyni i jej awarii. Ciecz hydrauliczną w automatach należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Napraw automatycznej skrzyni biegów możesz uniknąć również wtedy, gdy zdecydujesz się na jej płukanie. Wtedy możliwa jest całkowita zmiana oleju, a także przeczyszczenie przewodów. Szarpanie przekładni ustąpi również w momencie naprawienia lub zamontowania nowego sprzęgła hydrokinetycznego. Aby utrzymać automatyczną skrzynię biegów w dobrej kondycji, wskazane jest regularne sprawdzanie jej stanu technicznego i bieżące eliminowanie wszelkich usterek.
Szarpanie skrzyni automatycznej – podsumowanie
Szarpanie skrzyni automatycznej ma różne przyczyny. Aby pozbyć się tego problemu, niezbędne jest właściwe rozpoznanie objawów i natychmiastowe podjęcie działań. Szybkie wyeliminowanie kłopotów z olejem lub wymiana zużytych części pozwoli uniknąć poważniejszych usterek, a tym samym kosztowniejszych napraw przekładni. W celu niedopuszczenia do szarpania skrzyni biegów ważne są też jej serwisowanie i konserwacja.