Automatyczne skrzynie biegów są popularne ze względu na łatwość obsługi i zapewnianie komfortu jazdy, szczególnie w warunkach miejskich. Kierowcy nie muszą ręcznie operować sprzęgłem czy manipulować dźwignią zmiany biegów, dzięki czemu prowadzenie auta staje się bardziej wygodne i mniej męczące. W czasie jego eksploatacji może występować awaria automatycznej skrzyni biegów, której objawy omawiamy w dzisiejszym wpisie. Powiemy także o działaniach zapobiegających występowaniu usterek.

Awaria automatycznej skrzyni biegów – objawy

Automatyczne skrzynie biegów mogą być podatne na różne awarie, które mogą objawiać się innymi symptomami. Wśród nich można wymienić:

  1. Szarpanie lub drgania podczas zmiany biegów.
  2. Opóźnienia w zmianie biegów – występuje niewłaściwa reakcja na zmiany prędkości lub obciążenia.
  3. Trudności w przełączaniu się między biegami – może pojawić się także problem z przechodzeniem wstecz lub z przejściem do konkretnego biegu.
  4. Wzrost temperatury oleju skrzyni biegów – może on być objawem problemów z chłodzeniem lub smarowaniem w skrzyni biegów, jak również wynikać z nieszczelności czy uszkodzeń chłodnic.
  5. Niepokojące dźwięki – wśród nich można wymienić wycie, skrzypienie i piski, które mogą wynikać m.in. z uszkodzenia łożysk, zębatek i innych elementów przekładni.
  6. Wzrost zużycia paliwa – mechanizm przestaje być efektywny w doborze optymalnych biegów, co zwiększa obciążenie silnika.

Nie należy lekceważyć awarii automatycznej skrzyni biegów. Ignorowane objawy mogą prowadzić do dalszych uszkodzeń i kosztownych napraw. Warto od razu skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem, który pomoże znaleźć źródło usterki.

Czego może dotyczyć naprawa skrzyń automatycznych?

Awaria automatycznej skrzyni biegów i jej objawy mogą być spowodowane eksploatacją, zużyciem części, błędami konstrukcyjnymi czy niewłaściwą konserwacją. Często występuje:

  1. Wyciek oleju – naprawa skrzyń automatycznych może dotyczyć zużytych uszczelek, uszkodzonych przewodów lub zbiorników.
  2. Problem z elektroniką – często występują problemy z czujnikami, przekaźnikami lub innymi elementami elektronicznymi, prowadzącymi do wspomnianych opóźnień w zmianie biegów, szarpania, czy całkowitego braku reakcji skrzyni biegów.
  3. Uszkodzenia mechaniczne – mogą dotyczyć ruchomych części, które uległy zużyciu lub uszkodzeniu, takich jak sprzęgła, tarcze, łożyska, czy elementy planetarne.
  4. Problemy z filtrami i płynem przekładniowym – wynikają one z niewłaściwej jakości lub poziomu oleju przekładniowego, jak również zanieczyszczeń w filtrach.
  5. Problemy z blokadą tzw. “Lock-up” – w niektórych automatycznych skrzyniach biegów stosuje się mechanizm blokady, który umożliwia bezpośrednie połączenie sprzęgła hydrokinetycznego z wałem napędowym. Problemy z tym mechanizmem mogą prowadzić do nieprawidłowego działania skrzyni biegów, spadku oszczędności paliwa i podwyższonej temperatury oleju.

Naprawa skrzyń automatycznych wymaga doświadczenia i specjalistycznej wiedzy. Z tego względu należy ją powierzyć mechanikom mającym odpowiednie kwalifikacje. Regularna diagnostyka samochodowa może pomóc uniknąć naprawy skrzyni automatycznej. Warto pamiętać o systematycznej wymianie płynów eksploatacyjnych oraz przemyślanej jeździe. Przeciążanie skrzyni biegów, gwałtowne przyspieszanie czy hamowanie mogą prowadzić do przyspieszonego zużycia i uszkodzeń części.

Zapowietrzona automatyczna skrzynia biegów – objawy

Problemem, z którym mogą zmagać się kierowcy, jest także zapowietrzona automatyczna skrzynia biegów. Objawy często przejawiają się w późniejszej reakcji pojazdu na zmiany prędkości czy hałasach w trakcie jazdy. Występują także szarpania lub trudności w zmianie biegów. Zapowietrzona skrzynia biegów to sytuacja, w której w jej układzie hydraulicznym – służącym do sterowania przekładniami – znajduje się powietrze zakłócające jego prawidłowe działanie. Następuje problem z przenoszeniem ciśnienia i smarowaniem, co z kolei prowadzi do szeregu niepożądanych objawów. Fachowa naprawa skrzyni automatycznej polega na przeprowadzeniu procedury odpowietrzania układu hydraulicznego.