Trudności ze zmiana przełożeń są częstym problemem w przypadku uszkodzenia skrzyni biegów. Takie objawy są szczególnie niepokojące w mechanizmach automatycznych, ponieważ zazwyczaj pracują one płynnie i bezawaryjnie. Jednak nawet tak zaawansowane systemy mogą napotkać wspomniane problemy. Z tego wpisu dowiesz się, jakie są możliwe przyczyny ciężkiego wchodzenia biegów w manualnych i automatycznych skrzyniach biegów.
Ciężkie wchodzenie biegów – skąd ten problem?
Podczas ostatniej jazdy samochodem odczułeś, że biegi ciężko wchodziły? Jeszcze nie musisz się martwić. Takie sytuacje nie zawsze oznaczają konieczność naprawy skrzyni biegów. Jeśli w okresie zimowym temperatura spada kilka stopni poniżej zera, wówczas dochodzi do gęstnienia oleju przekładniowego. W takim przypadku problemy będą występować do momentu rozgrzania płynu i elementów manualnej lub automatycznej skrzyni biegów. Jednak nie zawsze rozwiązanie jest takie oczywiste.
Problemy z wchodzeniem biegów w skrzyni automatycznej
Kłopoty związane z ciężkim wchodzeniem biegów dotyczą zarówno przekładni manualnych, jak i automatycznych. W tym drugim przypadku usterki te mogą świadczyć np. o awarii sprzęgła. Wówczas przełożenie biegu trwa znacznie dłużej niż zazwyczaj lub w ogólne nie jest ono możliwe. Inną przyczyną jest uszkodzenie elementu przekładni. W takiej sytuacji oprócz trudności z wrzuceniem biegu pojawiają się inne oznaki – m.in. charakterystyczne dźwięki w trakcie jazdy. W automatycznych skrzyniach biegów dochodzi też do usterek mechanicznych. Wtedy zaobserwować można wycieki oleju i znaczny wzrost zużycia poszczególnych części mechanizmu. Kłopoty z wchodzeniem biegów niekiedy świadczą o problemach z przekładnią zębatą. Inne symptomy towarzyszące takiej awarii to drgania i szarpnięcia. Wszystkie wymienione usterki oznaczają konieczność naprawy skrzyni biegów.
Trudności z wrzucaniem biegów w skrzyni manualnej
Problemy dotyczące wchodzenia biegów dotyczą także manualnych przekładni. Jedną z najczęstszych przyczyn takiego stanu rzeczy jest zastosowanie niewłaściwego oleju. Jeśli będzie on zbyt gęsty, wówczas możesz mieć trudności podczas zmiany biegów. Kłopoty te często jednak świadczą o wyeksploatowaniu synchronizatorów. W tym przypadku poczujesz nie tylko opór przy zmianie przełożeń, lecz również dostrzeżesz charakterystyczny zgrzyt. Ponadto zużycie synchronizatorów może objawiać się wypadaniem biegów w trakcie jazdy. Wówczas konieczna jest naprawa skrzyni biegów.
Jak uniknąć kłopotów z ciężkim wchodzeniem biegów?
Jeśli nie chcesz doświadczyć problemów z ciężkim wchodzeniem przełożeń podczas jazdy, musisz pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Przede wszystkim nie wrzucaj biegów zbyt gwałtownie, ponieważ prowadzi to do uszkodzenia pierścienia synchronizatora. Równie istotne jest to, by nie włączać biegu wstecznego w chwili, gdy auto toczy się do przodu. Niewskazane jest także trzymanie ręki na drążku zmiany przełożeń w trakcie jazdy. To nawyk wielu kierowców, jednak takie postępowanie to nadmierne obciążenie dla tulei, synchronizatorów, łożysk i kół zębatych. Prawidłowe obchodzenie się z mechanizmem pozwoli Ci uniknąć kosztownych napraw skrzyni biegów.
Nie zapomnij o regularnej wymianie oleju
Cykliczna wymiana płynu przekładniowego w manualnej i automatycznej skrzyni biegów pozwala uniknąć problemów związanych z utrudnioną zmianą przełożeń. Nowy olej zapewni odpowiednie smarowanie i chłodzenie elementów, a do tego ułatwi wrzucanie biegów. Częstotliwość wymiany płynu zawsze musisz dostosować do zaleceń producenta. W przypadku mechanizmów manualnych przeprowadza się tę czynność po przejechaniu około 100 tys. kilometrów, natomiast automatyczne skrzynie biegów wymagają częstszej wymiany oleju (co 30 – 60 tys. kilometrów).