Automatyczna skrzynia biegów w autobusie wpływa w dużym stopniu na komfort i efektywność jazdy. Sprawność tego komponentu jest niezbędna dla zapewnienia płynnej i bezpiecznej podróży pasażerów. Dlatego konieczne jest przeprowadzanie regularnej konserwacji, a wszelkie naprawy należy wykonywać w profesjonalnym warsztacie. Dzięki temu uniknie się poważnych awarii i kosztownych przestojów. W tym wpisie przedstawimy budowę i działanie automatycznej przekładni, a także przyczyny i objawy jej usterek. Dodatkowo zaprezentujemy, jak przebiega naprawa skrzyni biegów w autobusach.

Jak zbudowana jest automatyczna skrzynia biegów?

Przekładnie automatyczne, jakie używane są w autobusach, zbudowane są z kilku podstawowych elementów. Wśród nich znajdują się:

  • sprzęgło – choć kierowca nie operuje nim bezpośrednio, część ta jest ważna, ponieważ rozłącza i łączy silnik z przekładnią.
  • elektronika sterująca – komputer pokładowy kontroluje zmianę biegów na podstawie odbieranych parametrów (np. prędkość i obroty silnika).
  • hamulec silnikowy (retarder) – używany jest do zmniejszania prędkości pojazdu bez nadmiernej eksploatacji okładzin hamulcowych. Podczas hamowania obroty silnika są kontrolowane przez komputer, co czasami powoduje szarpanie. Dotyczy to głównie dużych autobusów przegubowych.

Przekładnie tego typu zapewniają wygodę i łatwość obsługi. Jednak ze względu na złożoność wymagają systematycznej konserwacji i diagnostyki. Brak tych działań może prowadzić do poważnych usterek, których konsekwencją jest kosztowna naprawa skrzyni biegów w autobusie.

Jak działa automatyczna skrzynia biegów w autobusie?

To zaawansowany system, który automatycznie zarządza zmianą biegów. W trakcie przyspieszania komputer pokładowy monitoruje obroty silnika i na ich podstawie wysyła sygnały do sterownika przekładni, a ten w odpowiednim momencie wysprzęgla silnik, zmienia położenie zębatek i ponownie go zesprzęgla. To działanie może powodować chwilowe szarpnięcia, szczególnie przy gwałtownym wzroście lub spadku obrotów jednostki napędowej. Podczas hamowania automatyczna skrzynia biegów działa podobnie – system kontroluje spadek obrotów silnika i odpowiednio zmienia biegi na niższe, aby utrzymać optymalne obroty dla hamulca silnikowego.

Objawy problemów ze skrzynią biegów w autobusach

Automatyczne przekładnie stosowane w autobusach, mimo swojej zaawansowanej technologii, ulegają rozmaitym awariom. Prawidłowe i szybkie rozpoznanie problemów z tym elementem pozwala utrzymać pojazd w dobrym stanie, a jednocześnie ogranicza wydatki dotyczące naprawy autobusowych skrzyń biegów. W związku z tym warto wiedzieć, czym objawiają się usterki w takich przekładniach. Jedną z pierwszych oznak niesprawności tej części jest trudność w płynnej zmianie biegów. Zazwyczaj objawia się to szarpaniem lub opóźnioną reakcją podczas przyspieszania albo zwalniania. Innym częstym symptomem jest hałas (np. buczenie, stukanie lub metaliczne dźwięki). Najczęściej świadczy on o zużyciu wewnętrznych komponentów.

Kolejnymi objawami są wibracje i drgania odczuwane przez kierowców i pasażerów szczególnie w trakcie zmiany biegów. Są one wynikiem problemów z elektroniką sterującą przekładnią albo spowodowane uszkodzeniami mechanicznymi. W skrajnych przypadkach awarie prowadzą do całkowitej utraty mocy pojazdu, co uniemożliwia dalszą jazdę. Czasami o problemach ze skrzynią biegów w autobusie może świadczyć brak prawidłowej reakcji na dodanie gazu. Monitorowanie stanu przekładni i wczesne zauważenie wspomnianych objawów pozwala uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw skrzyni biegów w autobusie. Co więcej, szybka reakcja przedłuża żywotność tej części.

Przyczyny awarii automatycznych skrzyń biegów w autobusach

Usterki przekładni spowodowane są różnymi czynnikami. Jedną z głównych przyczyn jest zużycie mechaniczne, które wynika z długotrwałej eksploatacji pojazdu. Elementy skrzyni biegów, takie jak zębatki, łożyska czy sprzęgła ulegają stopniowej degradacji, co prowadzi do ich niesprawności. Kolejną przyczyną może być wysoka temperatura. Prowadzi ona do utraty właściwości przez olej przekładniowy, czego efektem jest przegrzanie wewnętrznych komponentów i ich uszkodzenie.

Konieczność naprawy autobusowych skrzyń biegów niekiedy wynika również z niewłaściwego ich używania. Agresywna jazda, nagłe przyspieszenia i hamowania prowadzą do degradacji przekładni. Nie można też zapomnieć o regularnej wymianie oleju, ponieważ zaniedbanie tej czynności zwiększa ryzyko awarii.

Jak wygląda naprawa automatycznej skrzyni biegów w autobusach?

Proces naprawy skrzyni biegów w autobusach jest skomplikowany i wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego sprzętu. Dlatego prace tego typu warto powierzyć pracownikom warsztatu samochodowego. Pierwszym krokiem jest dokładna diagnostyka problemu. Mechanicy korzystają z zaawansowanych narzędzi, które ułatwiają określenie źródła usterki. Po zlokalizowaniu awarii skrzynia jest wyjmowana z pojazdu. To czasochłonny proces, który wymaga precyzji i ostrożności. Następnie skrzynia jest rozbierana na części pierwsze. Uszkodzone komponenty wymienia się na nowe – głównie są to zębatki i łożyska. Kolejnym etapem jest złożenie przekładni i jej zamontowanie w pojeździe. Przed oddaniem autobusu do użytku przeprowadzane są testy, które mają na celu upewnienie się, że wszystko działa poprawnie.

Naprawa autobusowych skrzyń biegów – podsumowanie

Automatyczne przekładnie znacząco wpływają na komfort jazdy, jednak aby uniknąć poważnych ich awarii, konieczne jest odpowiednie dbanie o wszystkie ich elementy. Dodatkowo wszelkie naprawy skrzyń biegów w autobusach trzeba przeprowadzać w wyspecjalizowanych warsztatach. W tym artykule omówiliśmy działanie takich przekładni, a także objawy i przyczyny ich usterek. Dzięki temu będziesz wiedział, w jakich sytuacjach należy udać się do mechanika.