Automatyczne skrzynie biegów zdobywają coraz większą popularność w nowoczesnych pojazdach. Dzięki swojej wygodzie i zaawansowanej technologii, stanowią standard w wielu samochodach osobowych i ciężarowych. Od momentu ich wynalezienia, automatyczne skrzynie biegów przeszły znaczący rozwój, stając się nieodzownym elementem współczesnych pojazdów. Dlaczego są tak cenione? Przede wszystkim oferują łatwość użytkowania i komfort jazdy, eliminując potrzebę manualnej zmiany biegów.

Zapraszamy do dalszej lektury, gdzie odkryjemy szczegóły budowy automatycznej skrzyni biegów, jej najistotniejsze elementy i zasady działania.

Skrzynia automatyczna – z jakich części jest zbudowana?

Automatyczne skrzynie biegów składają się z kilku kluczowych części, które współpracują, aby zapewnić płynną i efektywną zmianę biegów.
Przekładnia planetarna to centralny element, składający się z kół zębatych, które umożliwiają różne przełożenia. Hydrotransformator przenosi moc z silnika na skrzynię biegów, umożliwiając płynne ruszanie i zmiany biegów. Zespół sterowania hydraulicznego kontroluje przepływ oleju, co pozwala na precyzyjną zmianę biegów. Elektronika sterująca to nowoczesne systemy zarządzania, które optymalizują działanie skrzyni biegów na podstawie danych z czujników.
Hydrotransformator jest ważną z części do skrzyń automatycznych, która łączy silnik ze skrzynią biegów. Działa na zasadzie przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów poprzez ciecz (olej), co pozwala na płynne ruszanie i zmianę biegów bez szarpnięć. Dzięki hydrotransformatorowi możliwe jest także zatrzymywanie pojazdu bez konieczności wyłączania silnika.

Zespół sterowania hydraulicznego kontroluje przepływ oleju w skrzyni biegów. Olej ten pod ciśnieniem jest kierowany do różnych elementów przekładni, co pozwala na zmianę przełożeń. Sterowanie hydrauliczne jest odpowiedzialne za precyzyjną i szybką reakcję skrzyni biegów na zmieniające się warunki jazdy.
Jeśli chodzi o skrzynie automatyczne i ich części, nowoczesne pojazdy w są wyposażone w zaawansowane systemy elektronicznego sterowania. Te systemy monitorują wiele parametrów pracy, takich jak prędkość, obroty silnika, pozycja pedału gazu i inne. Na podstawie tych danych, elektronika sterująca optymalizuje działanie skrzyni biegów, zapewniając płynną i efektywną jazdę.

Jak działa skrzynia automatyczna?

Automatyczna skrzynia biegów działa na zasadzie złożonej interakcji między jej głównymi komponentami, sterowana przez system hydrauliczny i elektroniczny. Proces zmiany biegów rozpoczyna się od sygnału z pedału gazu, który jest przetwarzany przez system sterowania elektronicznego. Ten system analizuje aktualne warunki jazdy, takie jak prędkość pojazdu, obroty silnika i pozycję pedału gazu, aby określić odpowiednie przełożenie.

Gdy skrzynia biegów otrzyma sygnał do zmiany biegu, ciśnienie hydrauliczne kieruje olej do odpowiednich zaworów. To uruchamia mechanizmy wewnętrzne, takie jak przekładnia planetarna, która zmienia przełożenie bez potrzeby interwencji kierowcy. Cały proces odbywa się niemal natychmiastowo, zapewniając płynność i komfort jazdy.
Zaawansowane systemy elektroniczne umożliwiają automatycznej skrzyni biegów dostosowanie swojego działania do stylu jazdy kierowcy. W trybie sportowym skrzynia może szybciej zmieniać biegi, zwiększając dynamikę jazdy, podczas gdy w trybie ekonomicznym zmienia biegi tak, aby zoptymalizować zużycie paliwa.
Automatyczne skrzynie biegów są również wyposażone w funkcje adaptacyjne, które uczą się stylu jazdy kierowcy i dostosowują swoje działanie, aby maksymalizować komfort i efektywność. Dzięki temu nowoczesne automatyczne skrzynie biegów nie tylko ułatwiają prowadzenie pojazdu, ale także zwiększają bezpieczeństwo i ekonomiczność jazdy.

Czego nie wolno robić w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów?

Automatyczne skrzynie biegów wymagają odpowiedniego użytkowania, aby uniknąć kosztownych napraw i przedłużyć ich żywotność. Oto kilka zasad, których należy przestrzegać.
Nie przełączaj na tryb “P” (Parking) podczas jazdy: Włączenie trybu “P” podczas ruchu pojazdu może spowodować gwałtowne zahamowanie i poważne uszkodzenie skrzyni biegów​ (Funcar)​.

  • Unikaj przełączania na tryb “R” (Reverse) podczas jazdy do przodu. Przełączenie na bieg wsteczny podczas jazdy do przodu może prowadzić do uszkodzenia przekładni. Przed włączeniem tego trybu należy całkowicie zatrzymać pojazd​ (Funcar)​.
  • Nie używaj trybu “N” (Neutral) podczas jazdy. Włączenie trybu neutralnego w trakcie jazdy może prowadzić do szybszego zużycia płynów smarujących oraz uszkodzenia części wewnętrznych skrzyni. Tryb neutralny nie jest zalecany podczas krótkich postojów – lepiej użyć pedału hamulca​ (Funcar)​.
  • Unikaj holowania pojazdu w trybie neutralnym. Holowanie pojazdu w trybie neutralnym może być ograniczone do krótkich dystansów i może prowadzić do uszkodzeń skrzyni. Zawsze sprawdzaj zalecenia producenta dotyczące holowania​​.
  • Nie używaj trybów specjalnych w normalnych warunkach. Tryby takie jak “W” (Winter) lub inne tryby specjalne są przeznaczone do specyficznych warunków, np. śliskich nawierzchni. Używanie ich w normalnych warunkach może prowadzić do nadmiernego zużycia lub uszkodzenia skrzyni biegów​.
  • Unikaj eksperymentowania ze zmianą trybów. Jeśli nie jesteś pewien, jak prawidłowo używać różnych trybów automatycznej skrzyni biegów, nie eksperymentuj. Niewłaściwe użycie może prowadzić do kosztownych napraw​​.

Przestrzeganie tych zasad pomoże uniknąć awarii i zapewni długą, bezproblemową eksploatację automatycznej skrzyni biegów. Regularne przeglądy i profilaktyka również znacząco wpłyną na jej żywotność.