Samochody wyposażone w automatyczne skrzynie biegów cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców. Wpływ na to ma przede wszystkim wysoki poziom komfortu w trakcie jazdy, jaki gwarantuje tego typu przekładnia. Brak konieczności korzystania z pedału sprzęgła i dźwigni zmiany biegów jest wygodnym rozwiązaniem, jednak automatyczne układy mają pewne wady. Jedną z nich jest duża ilość elektroniki, co bywa problematyczne podczas awarii. Z tego artykułu dowiesz się, jak wygląda naprawa sterownika automatycznej skrzyni biegów ZF. Zapraszamy!

Funkcje sterownika automatycznej skrzyni biegów ZF

Sterownik ZF automatycznej przekładni często określany jest komputerem lub “mózgiem” skrzyni biegów. To moduł elektroniczny odpowiedzialny za kontrolowanie pracy całego mechanizmu. Jego zadaniem jest wybór właściwego przełożenia oraz momentu jego zmiany. Dzięki temu jazda odbywa się płynnie, a praca silnika jest optymalna. Funkcjonowanie tego modułu wpływa także na przyspieszenie i wydajność paliwową. Oprócz tego sterownik montowany w skrzyniach produkcji ZF odpowiada za blokadę przekładni przy małej prędkości oraz hamowanie silnikiem. W nowszych autach element ten często jest zintegrowany m.in. z kontrolą trakcji czy systemem stabilizacji toru jazdy.

Aby sterownik mógł działać prawidłowo, muszą być do niego przekazywane liczne dane. Za to odpowiadają czujniki – np. prędkości, temperatury oleju lub położenia pedału gazu. Na podstawie wysłanych przez nie informacji, komputer skrzyni biegów wie, jak ma pracować. Sterownik najczęściej znajduje się wewnątrz przekładni lub tuż obok niej. Umożliwia to szybki przesył danych między modułem a skrzynią. Wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu tej części mogą wymagać regeneracji sterownika skrzyni automatycznej.

Objawy uszkodzenia sterownika automatycznej skrzyni biegów ZF

Usterki sterownika automatycznej skrzyni biegów produkcji niemieckiej firmy ZF dają rozmaite oznaki, ponieważ zależą one od stopnia uszkodzenia, a także modelu pojazdu. Do najczęściej występujących objawów zaliczamy:

  • zanik biegu wstecznego,
  • problemy z jazdą do przodu (szczególnie na niskich biegach),
  • nienaturalne szarpanie skrzyni biegów,
  • trudności ze zmianą przełożeń,
  • zmniejszenie mocy silnika,
  • kłopoty z ruszaniem z miejsca,
  • wypadanie biegów w trakcie jazdy.

Objawami świadczącymi o uszkodzeniu sterownika przekładni automatycznej mogą być również ślizganie się biegów, nagła zmiana na tryb awaryjny, a nawet trudności z uruchomieniem samochodu.
Warto pamiętać o tym, że część problemów, które wymagają naprawy sterownika automatycznej skrzyni biegów ZF, może pojawić się dopiero po rozgrzaniu przekładni. Niektóre objawy są mniej odczuwalne wraz ze spadkiem temperatury oleju. Poza tym usterki mogą się pojawiać i zanikać. Aby uniknąć poważnej awarii, zalecamy regularną diagnostykę skrzyni.

Regeneracja sterownika skrzyni automatycznej ZF

naprawa sterownika automatycznej skrzyni biegówNaprawa sterownika ZF automatycznej skrzyni biegów składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest wykonanie diagnostyki. Pozwala ona określić, gdzie znajduje się problem, a także pomaga ocenić zakres prac. Nowe pojazdy wyposażone są w systemy OBD (On-Board Diagnostics), które umożliwiają odczytanie kodów błędów. W zależności od usterki konieczna może okazać się wymiana całego uszkodzonego modułu na nowy, jednak jest to dość kosztowne. Dlatego wielu kierowców decyduje się na regenerację sterownika skrzyni automatycznej. Może ona obejmować aktualizację oprogramowania lub wymianę poszczególnych komponentów komputera. Następnie przeprowadza się testy i kalibrację w celu sprawdzenia poprawności działania modułu.

Naprawa sterownika skrzyni automatycznej ZF – podsumowanie

Sterownik automatycznej przekładni produkcji ZF pełni ważną funkcję, ponieważ odpowiada za zarządzanie procesem zmiany biegów, a to wpływa bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także optymalizację osiągów. Dlatego w chwili rozpoznania pierwszych objawów uszkodzenia tego elementu, wskazane jest udanie się do warsztatu samochodowego. W zależności od wielkości awarii i stopnia jej zaawansowania mechanicy mogą wymienić całą część lub przeprowadzić regenerację sterownika skrzyni automatycznej.